Tanulmányút a Hernád völgyében

asztali beszélgetésKelemen Boróka és Tókos Norbert, a Gyulafehérvári Caritas munkatársai részt vettek a Ceferino Intézet által vezetett Cigánypasztoráció a Kárpát-medencében nevezetű projekt májusi találkozóján. Beszámolójukat olvashatják Hernádvécse, Szemere, Fáj, Fulókércs községek oktatási és gyermekgondozási intézményeiről, nevelési módszereikről.

Hernádvécse

A hernádvécsei iskola nagyszerűen felszerelt, és remek környezetet nyújt a gyerekeknek. A helyiek fontosnak tartják, hogy a gyerekek megfelelő körülmények között tanulhassanak. Rengeteg színes programmal rendelkeznek, köztük művészeti oktatással és kulturális rendezvényekkel. A rendezvények szervezésében intezíven részt vesznek a diákok is. A szülőket is sikeresen bevonják az iskolai életbe évente 4-5 alkalommal is, szülőértekezlet, fogadóórák keretében. Ez eredményesen működik náluk, az apák is részt vesznek ezeken az alkalmakon. A családok nagy része hátrányos helyzetű, a szülők aluliskolázottak, ebből kifolyólag a tanulók lehetőségei korlátozottak, ezt tovább nehezíti a pedagógusok hiánya.
Az iskolában több mint 200 tanuló szorgoskodik, ebből egy tanuló nem roma nemzetiségű. Az oktatásban használt legfontosabb módszerek: differenciált oktatás és csoportmunka. Az egyik legnagyobb sikertörténetük az iskolaotthon létrehozása, ahová a gyerekek kötelező módon kell járjanak. Itt a program reggel nyolctól délután négyig tart, a gyerekek segítséget kapnak a tanulásban, emellett sok figyelmet. Az elsődleges szempont, ami szerint nevelik ezeket a gyerekeket, hogy a jövőben jó szülők lehessenek, akik jó példával járnak gyerekeik előtt.
Hernádvécsén meglátogattuk a Szent Zotikosz gyermekvédelmi otthont, ahol olyan gyerekek élnek, akiket kiemeltek a családból. A gyerekek az otthonban nagyszerű körülmények mellett gyarapodhatnak, állandó felügyelet mellett és vallásos szellemben.

Szemere

Az óvoda a Pallavicini család egyik kastélyában kapott helyet, itt két csoport működik. Az általános iskolában 116 tanuló fejődik a pedagógusok munkájának köszönhetően. Az intézménynek rengeteg kulturális rendezvénye van, a legfontosabb a néptánc oktatás: több országos és Kárpát-medencei versenyen is részt vesznek és általában díjazottként térnek haza.
Az osztálytermek színekkel vannak elkülönítve, de az épületet sajnos kezdték kinőni, a folyosó elkülönített részében is tanórák zajlanak. A gyerekeket reggel héttől délután négyig foglalkoztatják, nagyon sokat dolgoznak kooperatív technikákkal, a gyerekeket havonta jutalmazzák, a hónap tanulóit emelik ki magatartásuk és eredményeik alapján.
A pedagógusok átadják egymásnak a különböző jó gyakorlatokat, a módszertani képzésekre nem külsős szakembert hívnak, hanem saját maguk készülnek fel.
A fáji iskola a szemereihez mint tagintézmény tartozik, itt három osztályt végezhetnek el a gyerekek. Az I. osztály önálló, a II. és III. osztály összevont. A gyerek számára a legnagyobb motivációt a színezők jelentik. A szülők itt is aktívan részt vesznek a rendezvényeken.
A településen az önkormányzat fenntartott egy mosodát, hogy mindenki számára elérhető legyen a gépi mosás, ezt a lehetőséget sajnos pont azok nem használták ki, akiknek szükségük lett volna rá. Jelenleg munkahelyet biztosít a településen élők számára egy varroda, ahol munkásruhákat készítenek és egy szövőde, ahol régi ruhákból rongyszőnyeget állítanak elő.

Fulókércs

Egy kis épületben összevont osztályokba járnak a gyerekek 1-3, 2-4. Az iskola minden diákja roma nemzetiségű. Nagyon szeretnek iskolába járni egyáltalán nem hiányoznak, csak ha az nagyon indokolt.
Az iskola számára a legnagyobb problémák a pedagógushiány; az infrastruktúrával is gondok vannak, de ennek ellenére lelkesen dolgoznak. Táborokat, rendezvényeket szerveznek a gyerekek számára, erre is csekély támogatást kapnak, de ez nem töri meg a munka hangulatát.

Tókos Norbert

Forrás:caritas-ab.ro

 

×

...